Ce este PPC și SEM?

  • PPC vine de la pay-per-click și înseamnă un model de marketing online prin care agentiile plătesc de fiecare dată când un utilizator dă click pe reclamele sale (ads). În esentă, este o modalitate prin care cumperi vizite pe site-ul tău mai degrabă decât să ”câștigi” aceste vizite în mod organic.
  • SEM este parte din PPC marketing și vine de la search engine marketing. Agentiile licitează pentru plasarea de reclame în motoarele de căutare atunci când utilizatorii caută un cuvânt cheie (keyword) care este similar cu oferta promovată. De fiecare dată când cineva face click pe o reclamă, agentiile plătesc o sumă mică. Atunci când campaniile PPC sunt setate corect, aceste sume sunt mai mici deoarece vizita utilizatorului valorează mai mult decât prețul click-ului.
  • Ce înseamnă o campanie de PPC câștigătoare?
    • documentarea atentă pentru a selecta cele mai potrivite cuvinte cheie;
    • organizarea eficientă a acestor cuvinte cheie în grupuri de reclame (ad groups);
    • crearea paginilor de destinație (landing page) optimizate pentru conversie;
    • cu cât reclamele și paginile de destinatie sunt mai relevante și utile pentru utilizatori, cu atât costul pe click va fi mai mic. De regulă, campaniile SEM sunt mai profitabile pentru companii atunci când sunt administrate eficient de agentiile PPC cu experientă îndelungată.

Ce este Google Ads (Google Adwords)?

  • Google Ads este cel mai popular sistem de promovare PPC din lume. Platforma Google Ads permite afacerilor să creeze reclame și să apară în motorul de căutare Google, dar și în alte proprietăți Google.
  • Publicitatea Google Adwors, mai nou Google Ads, operează pe baza unui model pay-per-click în care se licitează pe cuvinte cheie și se plătește pentru fiecare click pe reclamă. De fiecare dată când o căutare este initiată, Google scanează reclamele create în Google Ads și alege un set de câștigători bazat pe combinație de factori ce include calitatea și relevanța cuvintelor cheie și a reclamelor, dar și suma licitată. Cu alte cuvinte, cei care apar pe pagina Google au un scor bun în Ad Rank, un indicator format din doi factori cheie – CPC Bid (suma maximă licitată) și Quality Score (calculat pe baza click-trough rate, relevantă și calitatea landing page-ului).

Cum functionează licitatia Google Ads?

  • Afișarea reclamelor din Google Ads se face prin modalitatea licitatiei publicitare și depinde de cuvintele cheie și tipurile de potrivire (match) selectate. Cei mai importanți factori care influentează succesul unei campanii PPC sunt:
    • relevanta cuvintelor cheie (Keywords Relevance) – Cuvintele cheie sunt relevante și bine organizate pe grupuri, iar reclamele au textul potrivit;
    • calitatea paginei de destinatie (Landing Page Quality) – Landing page-urile sunt optimizate cu continut persuasiv și relevant, iar apelul la acțiune (call-to-action) este clar;
    • calitatea reclamei (Quality Score) – Cuvintele cheie, landing page-urile și campaniile PPC sunt relevante și de calitate. Un Quality Score mai mare favorizează un cost mai mic pe click.
  • De ce este importantă calitatea anuntului?
    • Google stabilește anumite praguri pentru punctajul general al reclamei în sensul în care reclamele ce nu ating acel prag nu sunt eligibile să apară;
    • costul pe click (CPC) este mai mic în cazul în care reclama are o calitate mai rdicată;
    • cozitia reclamei este influențată de calitatea reclamei. Anunturile de calitate mai ridicată apar mai sus în pagină;
    • punctajul general al reclamei determină dacă este eligibilă să fie însotită de extensii sau sitelinkuri.

Cum selectezi cuvintele cheie (keywords) potrivite?

  • Documentarea pentru a stabilit cuvintele cheie este extrem de importantă, chiar dacă necesită mult timp. Întreaga campanie PPC este construită pe baza cuvintelor cheie, iar documentarea se face atât la în momentul setării reclamelor, cât și pe parcurs. În cazul în care ulterior nu revii asupra cuvintelor cheie, există riscul să omiți oportunităti importante, adică alte cuvinte cheie relevante, long-tail sau low-cost care pot aduce trafic pe site-ul tău.
  • O listă de cuvinte cheie pentru campania ta PPC trebuie să fie:
    • relevantă – cuvintele cheie irelevante aduc trafic irelevant, adică utilizatori care nu sunt potriviți pentru afacerea ta. Pe de altă parte, cuvintele cheie potrivite vor crește rata de click-trough-rate, vor scădea costul pe click și vor mări veniturile unui business. Este esential ca cuvintele cheie alese să fie strâns legate de ofertele campaniei;
    • completă – lista cuvintelor cheie trebuie să includă nu doar cele mai populare și mai căutate cuvinte cheie, ci și cuvinte cheie de tip long-tail. Acestea deși sunt mai specifice și mai puțin comune, reprezintă o parte semnificativă din totalul traficului din motoarele de căutare. De asemenea, cuvintele cheie long-tail sunt mai puțin competitive și mai ieftine;
    • extinsă – promovare PPC este iterativă și presupune o rafinare continuă a cuvintelor cheie. Unele sunt excluse pe parcurs, altele noi sunt adăugate.

Când e momentul cel mai potrivit să îti creezi un cont de Google Ads?

  • Înainte de a-ti crea un cont de Google Ads, e recomandat să îndeplinești câteva condiții minime:
    • Ai un website decent, ușor de navigat și cu conținut relevant – Promovarea PPC reprezintă doar o parte din drumul care convertește un utilizator în client. Vizitatorii site-ului tău veniți prin Google Ads au nevoie de informații utile și de o structură clară astfel încât să fie convinși să devină clientii tăi. Dacă site-ul tău are probleme, există un risc mare ca banii cheltuiti pe reclame să fie aruncati în vânt;
    • Ești dispus să te implici în acest proiect pe termen mediu și lung – Potentialul maxim al promovării PPC este atins după cel puțin după 4-6 săptămâni. Ia timp pentru a crea o listă de cuvinte cheie eficientă și de a derula experimente din care să înveti cum poți îmbunătăti o campanie PPC;
    • Ești dispus să aloci timp pentru cel puțin câteva săptămâni la început de drum. În special prima lună necesită o implicare activă pentru a monitoriza performantele și a optimiza campania PPC. O monitorizare corectă implică o definire precisă a conversiei. Ca să știi dacă progresezi, trebuie mai întâi să știi unde vrei să ajungi.t

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin